in Analiza danych

Google Analytics Qualified Individual (GAIQ)

Miło mi poinformować, że dziś zdobyłem certyfikat Google Analytics Qualified Individual (GAIQ). Jest on potwierdzeniem znajomości narzędzia Google Analytics, za pomocą którego możemy m.in śledzić ruch na stronie internetowej czy zwrot inwestycji w reklamę serwisu. Na dzień dzisiejszy (07.01.2012 r.) mamy w Polsce tylko 84 takie osoby 🙂

Kilka słów o tym jak wygląda egzamin na GAIQ:

  • Rejestrujemy się na stronie Google Testing Center  i dokonujemy płatności w wysokości 50$ za jedno podejście do egzaminu.
    Możemy wprowadzić także kod rabatowy, jeśli taki uzyskaliśmy. Honorowane są karty kredytowe Visa/Mastercard.
  • Egzamin zdajemy on-line w specjalnej aplikacji do testów.
  • Cały test przeprowadzany jest w języku angielskim.
  • Czas na udzielenie odpowiedzi to 90 minut. Test zawiera 70 pytań jednokrotnego i wielokrotnego wyboru.
  • Aby uzyskać wynik pozytywny należy udzielić 80% poprawnych odpowiedzi.

Jak się przygotować do egzaminu?

  • Google udostępnia centrum edukacji – Conversion University.
    Znajdują się tam prezentacje dotyczące wszystkich zagadnień, które sprawdzane są na egzaminie. Materiały dostępne są jedynie w języku angielskim.
  • Jeśli potrzebujesz konsultacji na żywo – sprawdź szkolenia  Google Analytics

Moim zdaniem jednak obejrzenie powyższych prezentacji nie wystarczy, dlatego sugeruję również:

  • Zapoznać się dobrze z dokumentacją Google Analytics
  • Zrozumieć zasady konstrukcji wyrażeń regularnych (RegEx – regular expressions)
  • Przeczytać wartościowe książki pomagające zrozumieć całościowo narzędzie Google Analytics.
    Szczególnie polecam: Advanced Web Metrics with Google Analytics, 2nd Edition
    oraz Web Analytics 2.0.
Najważniejsze to jednak:
  • Posiadać konto w Google Analytics i samodzielnie poprawnie je skonfigurować, używając wszystkich zaawansowanych funkcji (filtry, moduł e-commerce, cele konwersji, wewnętrzne wyszukiwanie).
Na jakie zagadnienia należy zwrócić szczególną uwagę?
  • Zrozumienie czym jest wymiar, a czym metryka.
  • Różnice między kontem, a profilem witryny.
  • Konfiguracja filtrów, modułu e-commerce, wyszukiwarki wewnętrznej.
  • Konstrukcja wyrażeń regularnych.
  • Pliki cookies.
Na koniec można wygenerować stronę z wynikami egzaminów certyfikujących Google w Centrum Egzaminacyjnym oraz plik pdf z drukowaną wersją certyfikatu.
Mam nadzieję, że powyższa garść wiadomości będzie pomocna w przygotowaniu do testu 🙂

Na co dzień zajmuje się analityką internetową, wdrażając i doradzając serwisom internetowym w prowadzeniu efektywnych działań reklamowych w sieci. Absolwent Akademii Górniczo-Hutniczej i Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Certyfikowany specjalista Google AdWords oraz Google Analytics. Prowadzi szkolenia dla przedsiębiorców z tematów związanych ze skutecznymi kampaniami reklamowymi w Internecie – przeszkolił już kilkaset osób. Należy do Google Developers Group Kraków. Prywatnie pasjonat eksploracji i wizualizacji danych oraz dalekich podróży. Specjalizuje się w szkoleniach z Google Analytics oraz Google AdWords w wyszukiwarce.

Facebook Twitter LinkedIn Google+