Google Analytics Qualified Individual (GAIQ)

Miło mi poinformować, że dziś zdobyłem certyfikat Google Analytics Qualified Individual (GAIQ). Jest on potwierdzeniem znajomości narzędzia Google Analytics, za pomocą którego możemy m.in śledzić ruch na stronie internetowej czy zwrot inwestycji w reklamę serwisu. Na dzień dzisiejszy (07.01.2012 r.) mamy w Polsce tylko 84 takie osoby 🙂

Kilka słów o tym jak wygląda egzamin na GAIQ:

  • Rejestrujemy się na stronie Google Testing Center  i dokonujemy płatności w wysokości 50$ za jedno podejście do egzaminu.
    Możemy wprowadzić także kod rabatowy, jeśli taki uzyskaliśmy. Honorowane są karty kredytowe Visa/Mastercard.
  • Egzamin zdajemy on-line w specjalnej aplikacji do testów.
  • Cały test przeprowadzany jest w języku angielskim.
  • Czas na udzielenie odpowiedzi to 90 minut. Test zawiera 70 pytań jednokrotnego i wielokrotnego wyboru.
  • Aby uzyskać wynik pozytywny należy udzielić 80% poprawnych odpowiedzi.

Jak się przygotować do egzaminu?

  • Google udostępnia centrum edukacji – Conversion University.
    Znajdują się tam prezentacje dotyczące wszystkich zagadnień, które sprawdzane są na egzaminie. Materiały dostępne są jedynie w języku angielskim.
  • Jeśli potrzebujesz konsultacji na żywo – sprawdź szkolenia  Google Analytics

Moim zdaniem jednak obejrzenie powyższych prezentacji nie wystarczy, dlatego sugeruję również:

  • Zapoznać się dobrze z dokumentacją Google Analytics
  • Zrozumieć zasady konstrukcji wyrażeń regularnych (RegEx – regular expressions)
  • Przeczytać wartościowe książki pomagające zrozumieć całościowo narzędzie Google Analytics.
    Szczególnie polecam: Advanced Web Metrics with Google Analytics, 2nd Edition
    oraz Web Analytics 2.0.
Najważniejsze to jednak:
  • Posiadać konto w Google Analytics i samodzielnie poprawnie je skonfigurować, używając wszystkich zaawansowanych funkcji (filtry, moduł e-commerce, cele konwersji, wewnętrzne wyszukiwanie).
Na jakie zagadnienia należy zwrócić szczególną uwagę?
  • Zrozumienie czym jest wymiar, a czym metryka.
  • Różnice między kontem, a profilem witryny.
  • Konfiguracja filtrów, modułu e-commerce, wyszukiwarki wewnętrznej.
  • Konstrukcja wyrażeń regularnych.
  • Pliki cookies.
Na koniec można wygenerować stronę z wynikami egzaminów certyfikujących Google w Centrum Egzaminacyjnym oraz plik pdf z drukowaną wersją certyfikatu.
Mam nadzieję, że powyższa garść wiadomości będzie pomocna w przygotowaniu do testu 🙂

Wykresy wprost z wyszukiwarki Google

Inżynierowie z Google wprowadzili do wyszukiwarki bardzo przydatną funkcję – rysowanie wykresów poprzez wprowadzenie jako zapytania wzoru na funkcję.

Czasem zdarza się, że chcemy szybko przypomnieć sobie jak wygląda wykres np. sin(x) czy exp(x) lub chcemy wykonać wizualizację kilku funkcji na jednym wykresie. Teraz będzie to niezwykle proste.

Wystarczy, że w oknie zapytania wpiszemy wzór na funkcję i gotowe 🙂

Spróbuj:

http://www.google.pl/search?q=sin(2x)

Można też przedstawiać kilka wykresów w jednym układzie współrzędnych:

Spróbuj:

http://www.google.pl/search?q=cos(x)%2C+sin(x)%2C+x%5E-1%2C+x%5E2

Narzędzie ma spory potencjał w codziennym wykorzystaniu.
Co o tym sądzicie?

Public Data Explorer – wizualizacja danych

W poszukiwaniu narzędzi do eksploracji i wizualizacji danych natrafiłem na Public Data Explorer od Google.
Aplikacja ta jest prosta, ale przy odpowiednim wykorzystaniu może być nieocenioną pomocą w przygotowaniu prezentacji dla klienta albo pracy zaliczeniowej na studiach.

Korzystając z Public Data Explorer możemy:

  • eksplorować i przedstawiać na wykresach dane statystyczne udostępniane przez różne instytucje
    (np. Eurostat, Bank Światowy)
  • przesłać na serwer własny zbiór danych, i na jego podstawie przygotować efektowną wizualizację

Jak wygląda to w praktyce?

Porównajmy ceny paliw w Krajach Unii Europejskiej. Dla uproszczenia przykładu wybrałem Grecję, Niemcy, Polskę i Cypr w odniesieniu do średniej ceny paliwa Pb95 w całej Unii. Cena podana jest w euro. Jak widać paliwo w naszym kraju jest jednym z najtańszych w Unii (pomijając wysokość zarobków) 😉

Wygenerowany w ten sposób wykres możemy w bardzo prosty sposób umieścić na stronie internetowej.
Możemy także przedstawić jak badane zjawisko zmieniało się na przestrzeni czasu:

oraz odnieść zmiany do położenia geograficznego danego kraju:

Na koniec krótka prezentacja możliwości Public Data Explorera w formie wideo:

Powodzenia w odkrywaniu wiedzy z milionów danych, które nas otaczają 🙂
Wejdź: Public Data Explorer

Rozszerzenia społecznościowe reklam w Google AdWords i profil firmy na Google+

W ostatnich dniach pojawiła się możliwość utworzenia strony firmy w społecznościowej usłudze Google+ (Google+ dla Firm). Do tej pory profile w Google+ mogły zakładać jedynie osoby fizyczne, a profile firm/marek były konsekwentnie usuwane. Teraz możemy już legalnie utworzyć profil firmowy i tą drogą komunikować się z klientami.

Strona biznesowa to przede wszystkim możliwość

  • połączenia wszystkich +1 otrzymanych przez firmę (czy to na profilu firmy, na stronie internetowej czy w wynikach wyszukiwania)
  • szybkiej komunikacji z klientami – udostępniamy wpis o wyprzedaży, a nasi klienci od razu widzą go w swoich strumieniach wiadomości.
  • organizowania spotkań/wideokonferencji dla klientów znajdujących się w naszych kręgach w Google+
  • podziału klientów na kręgi (klienci, nabywcy, obserwatorzy) i przekazywania im odpowiednich z punktu biznesowego komunikatów
  • mierzenia aktywności użytkowników poprzez analizowanie udostępnionych statystyk

Jak zatem utworzyć stronę firmową w Google+?

Najpierw musimy utworzyć profil osobisty pracownika, który będzie reprezentował firmę.
Założymy go na stronie plus.google.com

Następnie w menu z prawej strony wybieramy link “Utwórz stronę w Google+”
Wybieramy odpowiednią do naszej strony kategorię (Miejsce, Firma, Organizacja itp.) i tworzymy naszą firmową stronę.

Ciekawostką jest tutaj opcja “Lokalna firma lub miejsce”. Widzimy tu znajomy z usługi Google Miejsca formularz. Jak widać integracja usług Google w jednym miejscu postępuje 🙂

Jeśli mamy już stronę firmy, przejdźmy do wzbogacenia naszych reklam w AdWords o nowe rozszerzenia. Według informacji Google, opcja ta ma pojawić się na wszystkich kontach do końca tego tygodnia.

Dodając rozszerzenie społecznościowe uzyskujemy dodatkową korzyść. Od tej pory przy reklamie będą pojawiały się wszystkie +1 dane naszej stronie (w (serwisie www, stronie firmy w Google+ i przy reklamie). Dzięki tej integracji uzyskujemy o wiele szerszy krąg odbiorców danych nam rekomendacji, niż miało to miejsce dotychczas.

Jak dodać rozszerzenie społecznościowe do reklam w AdWords?

Gdy opcja będzie dostępna już na naszym koncie, wystarczy na karcie “Rozszerzenia” wybrać rozszerzenia społecznościowe.

Źródło: adwords.blogspot.com

I już możemy się cieszyć zintegrowanymi rekomendacjami w +1 🙂

Na koniec kilka przydatny link:

Google Docs – import danych między skoroszytami

Google Docs mimo swej pozornej prostoty jest całkiem przydatnym narzędziem do pracy grupowej. Możemy całym zespołem równocześnie pracować nad dokumentami tekstowymi, arkuszami kalkulacyjnymi czy prezentacjami.

Niedawno napotkałem jednak pewien problem –
jak importować dane między dokumentami?

Problem

Wyobraźmy sobie sytuację, kiedy mamy dostęp do arkusza z listą klientów i chcemy zebrać od każdego z nich informację czy jest zadowolony z naszych usług. Za bazę klientów odpowiedzialny jest nasz współpracownik i jest ona często aktualizowana.

Chcemy zatem utworzyć swój arkusz, w którym będziemy mieć aktualną listę klientów i adnotację do każdego z nich.

Rozwiązanie

Rozwiązanie, choć niedostępne wprost z menu, jest dość proste.

Wystarczy zastosować w formule polecenie ImportRange, które ma następującą składnię:

=importRange(arkusz kalkulacyjny-klucz, zakres)

Czyli przykładowo:

=importrange(“aaabbbccc”, “klienci!A1:D6”)

Wyrażenie „aaabbbccc” to wartość atrybutu „key=” w URL-u arkusza kalkulacyjnego z klientami, a wyrażenie „klienci!A1:D6” to zakres, który ma zostać zaimportowany.

Uwaga

Aby móc skorzystać z tej funkcji, w obu arkuszach musimy być dodani jako przeglądający lub współpracownik do arkusza kalkulacyjnego.

Rozwiązanie krok po kroku

Mamy arkusz z bazą klientów

Kopiujemy klucz dokumentu

Tworzymy nowy dokument. W pierwszej komórce wpisujemy formułę, która zaimportuje nam wartości z bazy klientów =importRange(“0Aoj7nUdafWMcdEdCY1RNb3BLQzdQbzlKR2huR0NQYmc”,”A1:D6″)
I dodajemy nową kolumnę z uwagami, która będzie już tylko w nowym arkuszu. Kolorami rozróżniłem importowaną z innego arkusza treść.

Gotowe 🙂

Więcej szczegółów: docs.google.com/support